-
شماره راهنما
1944پ
-
پديد آورنده
رضايي ، ابراهيم
-
عنوان
بررسي مقدار ويتامين D در مادران باردار و اثرات متعاقب باليني آن در مراجعه كنندگان به بيمارستان شهيد دكتر رحيمي بيرجند
-
مقطع تحصيلي
كارشناسي ارشد
-
رشته تحصيلي
زيست شناسي - بيوشيمي
-
محل تحصيل
دانشگاه پيام نور مشهد
-
سال تحصيل
1396
-
مشخصات ظاهري
53ص.
-
استاد راهنما
رجبيان نقندر ، مجيد - هادوي نيا ، هايده
-
استاد مشاور
رامشيني ، حسن
-
كتابنامه
35-41
-
توصيفگر فارسي
كمبود ويتامين D، زايمان زودرس، مادران باردار
-
توصيفگر لاتين
vitamin D deficiency , control group, preterm delivery , Pregnant mothers
-
چكيده
يكي از مهمترين گروه هاي در معرض خطر كمبود ويتامين D ماداران باردار مي باشند. مادراني كه دچار كمبود ويتامين D هستند به احتمال بيشتري دچار زايمان زودرس مي شوند. هر چه ميزان ويتامين D در خون مادر پايين بيايد احتمال زايمان زودرس افزايش مي يابد.ويتامين D با كمك به كاهش عفونت باكتريايي در جفت كه مي تواند منجر به زايمان زودرس شود، از وقوع آن جلوگيري مي كند. لذا هدف اين مطالعه تعيين شيوع كمبود ويتامين D در مادران باردار و اثرات متعاقب باليني آن در مراجعه كننده گان به بيمارستان شهيد دكتر رحيمي بيرجند مي باشد.
اين مطالعه از نوع توصيفي وتحليلي كاربردي مي باشد كه از ميان مادران باردار مراجعه كننده به بيمارستان شهيد دكتر رحيمي بيرجند به تعداد 81 نفر و پر نمودن پرسشنامه مربوطه انتخاب شدند. داده ها پس از جمع آوري در نرم افزار SPSS16 وارد و ضمن ارائه آمار توصيفي بوسيله آزمونهاي آماري كاي اسكوئر يا فيشر در سطح آلفاي 05/0 آناليز شد.
در مجموع 81 نفر در اين مطالعه شركت نمودند ميانگين سطح سرمي ويتامين D در ماداران باردار مورد مطالعه برابر با 39/ 6 +_ 95/12 ( بازده 40 /33 – 30/4 ) نانو گرم بر ميلي ليتر بود. نتايج اين مطالعه نشان داد كه شيوع كمبود و عدم كفايت ويتامين D در جمعيت مورد مطالعه به ترتيب 4/28 درصد و 7/66 درصد بوده است و صرفاً 9/4 درصد مادران باردار سطح ويتامين D نرمال داشته اند. ميزان زايمان زودرس در مادارن باردار 20 درصد و 95 درصد مادران باردار دچار كمر درد و پا درد بودند. پيشگيري از زايمان زودرس، نداشتن كمر درد، پادرد و جلوگيري از تولد نوزاد نارس دلايل مهمي هستند كه انجام آزمايش ويتامين D را در مادران باردار به عنوان يك طرح ملي مطرح مي نمايد. برنامه هاي گسترده در جهت غني سازي سبد غذايي مادران باردار شهر بيرجند با مكمل هاي ويتامين D و آگاهي بخشيدن به آنها در جهت مصرف غذاهاي موثر در افزايش سطح ويتامين D بدن مي تواند راهكار مناسبي براي داشتن يك بارداري سالم و تولد نوزاد ترم باشد. پيشنهاد مي شود پژوهش هاي آينده در زمينه ويتامين D در سه ماهه اول ودوم حاملگي نيز انجام گيرد.
-
تاريخ نمايه سازي
1396/9/29
-
شماره ركورد
44278
-
لينک به اين مدرک :